19.3.13

K-style devine global

Traducere in romana de catre Elena Rodica C.
Preluare din revista KOREA, Feb. 2013

Videoclipul cantaretului coreean de muzica pop Psy, hitul ”Gangnam Style” a depasit 1 miliard de vizionari pe 22 decembrie 2012. Nu numai ca este singurul video care a inregistrat 1 miliard de vizionari de cand a fost lansat Youtube in 2005, dar a reusit sa atinga acest record in doar 161 de zile.
TIME –in mod normal teritoriul rezervat figurilor politice- i-a acordat lui Psy aceasi imensa atentie ca lui Papa Benedict XVI, in ciuda faptului ca Psy nu a avut nici macar un concert in afara granitelor Coreei de Sud. Cadetii de la Academia Navala a Statelor Unite si Academia Militara au realizat propria lor versiune a lui ”Gangnam Style” pentru a o prezenta in scolile lor, iar cantareata pop Britney Spears a postat pe Twitter ca ”IUBESC acest video, e asa de distractiv! Ma gandesc ca ar trebui probabil sa invat coregrafia. Vrea cineva sa ma invete?” Chiar si Tom Cruise a urmarit feed-ul Twitter al lui Psy, generand o multime de discutii.

Intre timp, un tanar adolescent din micutul oras Cheongwon din Chungcheongbuk-do, pe nume Jung Sung-ha a strans aproape 600 de milioane de vizionari pe Youtube pentru interpretarea sa in stil clasic la chitara, pe cand tanarul de 23 de ani Lim Jeong-hyun  a strans zeci de milioane de vizionari si o mentiune in New York Times pentru versiunea la chitara electrica a ”Canon Rock”. Amandoi au devenit staruri peste noapte desi nu au avut vreo alta expunere in mass-media inainte. Am fost astfel martori la o revolutie in mijloacele de comunicatie pe care nici nu am imaginat-o vreodata.
Rapida proliferare a acestei culturi este bazata pe revolutia IT care a inceput in a doua jumatate a secolului 20. Tiparul inradacinat al schimbului cultural a fost inlocuit cu nasterea drumului digital, care transcende spatiul si timpul.
Revolutia IT schimba tiparul comunicatiilor, aducand vecinii globali mai aproape unii de altii. Muzica pop coreeana, sau K-pop si dramele coreene sunt distribuite pe intreg mapamondul in timp real. Pe langa aceasta asistam la extinderea (raspandirea) ”stilului coreean”, K-style, care include lucruri precum limba coreeana, mancarea coreeana si sistemul de operatii coreean.

In Sud-Estul Asiei, magazinele Tous Les Jours - o brutarie-brand coreeana- apar peste tot ca ciupercile dupa ploaie, iar retailerul coreean Lotte Mart se bucura de o mare popularitate. Tot mai multe tari isi exprima interesul in sistemul coreean e-administrativ. Sunt tari care chiar au copiat prin benchmarking sistemul coreean de asigurari de sanatate.
Tous Les Jours FaceLook

Lotte Mart Brand

EXPANSIUNEA GLOBALA A STILULUI COREEAN- K-STYLE

Aceste fenomene nu sunt doar fara precedent in Coreea de Sud, dar efectiv fara precedent in lume. Am putea face o comparatie cu Drumul Matasii, care a conectat Estul de Vest pentru aproape toti cei 2000 de ani trecuti pana acum. Drumul Matasii a fost mentinut prin mijloace de comunicare analoage precum traficul pedestru, sosele si vapoare, toate fiind limitate de timp si spatiu. Revolutia digitala, pe de alta parte, a deschis un nou drum pentru schimb si comunicatie intre natiunile lumii care trece dincolo de drumurile tangibile, vizibile. Traim acum in Era Drumului Digital, care se exprima prin mass-media digitala.

In era Drumului Matasii existau bariere ale timpului si spatiului. Restrictii significante privind raspandirea culturii de la o regiune la alta erau prezente prin limitari ale transportului si comunicatiilor. De exemplu, au trebuit nu mai putin de 1800 de ani pentru ca Elementele lui Euclid sa fie cunoscute in Coreea de Sud printr-o traducere chinezeasca din 1607 facuta de italianul iezuit Matteo Ricci si oficialul dinastiei Ming Xu Guangqi.

In era Drumului Digital, oricum, timpul si spatiul nu mai sunt o piedica. Dezvoltarea rapida a  a tehnologiei informatiilor si comunicatiilor a distrus distinctia intre ”tu” si ”eu”. Prin intermediul internetului si media sociala, oameni din sudul si centrul Americii urmaresc drame coreene in timp real. Cultura coreeana isi largeste acum telul international, trecand de la cultura pop la artele pure, mancare si sistemele de management social.

CLASICII COREENI

”Performerii coreeni fac plecaciuni din arcusurile de vioara ca si cum ar fi crescut doar ascultand muzica. Cum pot sa inteleaga atat de precis canteccul care le-a fost dat? De ce au intrat atat de multi coreeni in industria muzicii si s-au facut remarcati atat de neasteptat?”
Pe 19, 25 si 27 Mai 2012, trsutul de broadcast belgian RTBF a transmis un documentar in 3 parti cu titlul Le mystère musical Coréen (Misterul muzicii coreene). Documentarul a subliniat ca un total de 16 coreeni au intrat in runda intai a finalelor acelui an in Competitia de Muzica Regina Elisabeta. Nu pana demult, adica prin 1995, Coreea a esuat sa produca musicieni care puteau ajunge in finalele oricarui concurs muzical de prestigiu.
In jur de 51 de coreeni au reusit sa ajunga in finalele diverselor competitii intrenationale de muzica in anul 2012, pe partea de muzica vocala avand o reprezentanta puternica. Documentarul belgian a atras atentia ca unul dintre motivele care au dus la cresterea proeminentei Coreei de Sud a fost continua si neobosita lor invatare (sau training), un obicei puternic vizibil si in alte domenii decat muzica.

MANCAREA COREEANA

Brazilia e considerata paradisul fructelor. Multumita climatului tropical, Brazilia se bucura de o abundenta de aproape orice fruct. Azi, toata lumea in Brazilia cauta Inghetata Melona, un produs cu aroma de pepene care nu utilizeaza nici macar un strop de suc de pepene. Frigiderele market-urilor invecinate din Sao Paolo, cel mai mare oras al Braziliei, sunt pline cu inghetate produse de brandul coreean Binggrae.


Franciza cafenelei coreene Caffe Bene a inaugurat primul branch in Times Square, New York- inima economiei globale- in 1 Februarie 2012. Cu 660 de metri patrati, este de patru ori mai mare decat cea mai apropiata filiala Starbucks. Caffe Bene a luat cafeaua- ca drept simbol al gusturilor occidenatilor- si a reexportat-o in ”casa ei culturala natala”. La statia de cale ferata Jungfraujoch (la inaltimea de 3454 metri) din Elvetia, te poti bucura savurand un bol cu ramen Shin, un brand coreean de taitei instant. Nongshim- producatorul coreean de taitei- a vandut un total de 21 miliarde de pachete ale brandului in anul 2011, indeajuns sa intinda taiteii in jurul lumii de 96 de ori. Din 2011, Nongshim a inceput sa castige 200 de miliarde de Won (180 milioane dolari) din supele ramen Shin, vandute in circa 80 de tari din lume.



Omniprezenta Choco Pie, a devenit si ea o mancare coreeana apreciata global. Aproximativ 2 miliarde ale acestor micute paradise culinare- de doar 7 cm diametru, 2.3 cm grosime si cantarind doar 35 de grame- au fost vandute in 60 de tari din anul 2011. Daca am pune aceste prajiturele care au fost vandute in sir indian una langa alta, ar putea cuprinde Pamantul de 3 ori.



ADMINISTRATIA DE GUVERNARE ELECTRONICA

Incepand cu 2002, Departamentul Natiunilor Unite al Afacerilor Economice si Sociale (UN DESA) a realizat evaluari bianuale ale guvernelor digitale a 190 de tari membre pentru a promova cooperarea globala in guvernare si pentru a sprijini competitivitatea nationala. Coreea de Sud a fost pe primul loc la ultimele doua evaluari (pana in februarie 2012, data scrierii articolului), ceea ce arata o reflectare obiectiva a investitiilor si eforturilor continue facute de Coreea in domeniul infrastructurii digitale si e-administratia inteligenta.
De asemenea, Coreea a exportat sistemele si solutiile de e-administratie. Sistemul coreean online de achizitii publice (KONEPS) a fost exportat in Tunisia, Costa Rica, Vietnam si Mongolia. Cateva din succesele majore exportate in 2011 includ un proiect de $100 milioane Pentru a construi Centrul de Informatii de Date Guvernamentale, un proiect de $25 milioane pentru a crea un sistem de management digitizat al dezastrelor din Mozambique, un proiect de $25 milioane pentru a dezvolta un sistem de management privind imigratiile din Republica Dominicana, un proiect de $15,82 milioane pentru a realiza in Ecuador sistemul Single Window, un proiect de $40 milioane pentru a instala o retea de comunicatie wireless pentru Indonesia si o oferta de $2 milioane  pentru a furniza consultanta guvernului mexican pe domeniul securitatii informatiei.


SISTEMUL DE ASIGURARE IN SANATATE

I-au luat doar 12 ani Coreei pentru a adopta o acoperire universala privind sanatatea- a adoptat primul sistem de ajutor de sanatate in 1977, pentru muncitori la locurile de munca pentru circa 500 de angajati si a extins acoperirea asigurarii la una universala in 1987. Le-au luat 127 de ani pentru aceasta Germaniei, 118 ani Belgiei si 36 de ani Japoniei.


Cursurile de training privind Asigurarea Sanatatii Sociale ale Serviciului National de Asigurare de Sanatate atrage tot mai multi participanti, crescand numarul  tarilor an de an. Noua cursuri au fost tinute incepand cu 2004 cand Ministrul Sanatatii a semnat memorandumul pentru intelegrea programului de training cu Serviciul National de Asigurari de Sanatate, WHO Regiunea Pacificului de Vest si Comisia Economica si Sociala NU pentru Asia si Pacific.
52 de experti in sistemul asigurarilor de sanatate din 27 de natiuni din regiunea Asia-pacific, Africa, Orientul Mijlociu si Europa au participat la cursul organizat in Iunie 2012. A fost cea mai mare participare din toate timpurile, incluzand tari aflate la prima lor participare- Rusia, Uzbekistan, Gambia, Elvetia si Sao Tome si Principe.

COMUNICAND DIRECT LA NIVEL MONDIAL

PSY

Psy a devenit o legenda in ilustra istorie a Youtube. In Noimebrie 22, 2012, ”Gangnam Style” a atins 803.706.000 vizionari surclasand ceea ce a fost pana atunci cel mai vizionat clip pe youtube si anume melodia ” Baby”  a lui Justin Bieber. A reusit acest record la doar 133 de zile dupa ce a fost postat videoclipul pe Youtube in 15 Iulie. Lui Bieber i-au trebuit 33 de luni (!) sa fie pe primul loc; Psy a facut-o in doar 4 luni.
” Gangnam Style” a decolat practic la nivel mondial, in ciuda faptului ca Psy nu a fost promovat peste mari niciodata. Acest lucru a demosntrat ca prin intermediul media si Youtube, poti sa ai succes chiar fara promovare si marketing artificial.
A fost un hit prin faptul ca a comunicat direct cu consumatorii, fara a se folosi de mijloacele media majore sau companiile gigant de management, demonstrand forta complexa a comunicatiei prin internet cum sunt Youtube, Facebook sau Twitter. In zilele noastre, consumatorul este unul activ care se dubleaza ca producator. In cazul ” Gangnam Style”, parodiile video si fanii au ajutat sa duca melodia si nenumaratele sale transormari in toate colturile lumii.
A demonstrat de asemenea ca versurile coreene pot vorbi cu lumea intreeaga. Aceasta vine in contrast cu anterioarele hit-uri coreene care s-au raspandit in Asia.

JUNG SUNG-HA

In Septembrie 2008, Yoko Ono, vaduva lui John Lennon, a scris despre copilul chitarist de 12 ani Jung Sung-ha ”Tocmai am asistat la performanta All you need is Love! Multumesc pentru o interpretare frumoasa. John Lennon ar fi fost fericit sa auda cat de bine ia-i interpretat melodia.”
Jung nu a observat comnentariul la vremea respectiva- era prea tanar, nici macar nu stia cine e Yoko Ono si a inteles importanta comentariului doar cand fanii lui ia-u spus. Din 21 Ianuarie 2013, aproape 619 milioane de oameni au vizitat canalul Youtube al tanarului artist (www.youtube.com/jwcfree). El este acum un star international. Legendara lui ascensiune a inceput in Septembrie 2006, cand avea doar 10 ani. Versiunea sa pe melodia ”Splash” a lui Kotaro Oshio i-au lasat pe cetateni muti de uimire. Din 2008, baiatul a cantat alaturi de mai multi chitaristi faimosi, de top: Michel Haumont, Trace Bundy, Tommy Emmanuel, Kotaro Oshio si trupa americana Mr. Big. A avut turnee in Germania, Thailanda, Statele Unite si Finlanda.
Asadar, ce inseamna Youtube pentru Jung?
”Intalnesc oameni din toate colturile lumii intr-un sat micut (Ochang, judetul Cheongwon din regiunea Chungcheongbuk). Cred ca e destul de incredibil. Si sunt profund recunoscator. Daca nu era Youtube as fi putut sa intalnesc milioane de oameni precum o fac?” (ziarul Kyunghyang 1 septembrie 2012).

Niciun comentariu: